Image by Patty Brito

Koltuk Altı Aşırı Terlemesi

Aşırı Koltuk Altı Terlemesi ve Nedenleri?

Aşırı koltuk altı terlemesi toplumda sık görülen ve rahatsız eden terlemelerdir. Çok çeşitli şekilde görülen aşırı koltuk altı terlemeleri vardır. Sadece koltuk altı seviyesinde,

aşırı koltuk altı terlemesi olmakla beraber, hastanın beline kadar inebilen hatta koltuk altından eline doğru akarak elden çıkan aşırı koltuk altı terlemeleri vardır. Bu aşırı koltuk altı terlemeleri o kadar fazla olmaktadır ki elbise ve üzerine giyilen cekete kadar çıkmaktadır. Bu da görünüm olarak insanları çok rahatsız etmektedir. Hastalarımızın çoğu bu aşırı koltuk altı terlemesi yüzünden kıyafet seçmektedirler. Her kıyafeti giyemezler. Aşırı koltuk altı terlemesi çoğu zaman kokmaz. Bunlar su gibi berrak ve akıcıdır. Az bir kısmında bu aşırı koltuk altı terlemeleri kokulu olabilmektedir.

Aşırı koltuk altı terlemesi olanlarda en büyük sıkıntılardan biri de aşırı terlemeye bağlı koltuk altında oluşan tahriş ve zamanla koltuk altı kıllarında gelişen iltihaplanma olabilmektedir. Aşırı koltuk altı terlemeleri genelde tek terleme yerleri olmaktadır. Bununla beraber diğer yerlerde de aşırı terlemeler beraberinde görülmektedir. Aşırı el terlemesi, aşırı yüz terlemesi veya aşırı ayak terlemesi olmaktadır. Aşırı koltuk altı terlemesinden daha çok bayanlar sıkıntı çekmektedirler. Hem iyi bir görüntü vermemektedir hem de istediği kıyafetleri giyememektedirler. Aşırı koltuk altı tedavisinde çok çeşitli tedavi yöntemleri mevcuttur. Aşırı koltuk altı terlemesi için çok çeşitli spreyler ve solüsyonlar geliştirilmiştir. Bazı hastalara faydalı olduğu gözlenmiştir. Ancak damlama şeklinde olan aşırı koltuk altı terlemelerinde pek faydalı değillerdir. Bu tarz terlemesi olan aşırı koltuk altı terlemelerinde botox uygulamalarının faydalı olduğu gösterilmiştir. Botox uygulamaları aşırı koltuk altı terlemelerinde en fazla 6 ay ara ile yapılmalıdır. Bu uygulamaların aşırı terleme tedavisinde tekrar edilmesi gereklidir. Devamlı ömür boyu tekrar ettirme ve maliyeti sebebi ile birçok hasta tarafından uygulanması güç hale gelmektedir. Aşırı koltuk altı terlemelerinde klipsli ETS ile sempatektomi işlemi başarı ile uygulanmaktadır. Klipsli ETS ile sempatektomi işlemi 30 dakika gibi kısa bir sürede yapılmaktadır. İşlem sonrası hastanın yatağına gelmesi 1 saati bulmaktadır. Hasta anestezinin etkisini üzerinden attıktan sonra taburcu edilebilmektedir. Hastalarda klipsli ETS ile sempatektomi işleminden sonra ameliyatın erken döneminde göğüs önünde veya sırtta batma tarzında ağrıları olmaktadır. Zaman zaman bu ağrılara nefes almada güçlükte eşlik etmektedir. Bütün bu şikayetler klipsli ETS ile sempatektomi işleminden birkaç saat sonra belirgin şekilde azalmaktadır. Bazı hastalarda taburcu edildikten sonra birkaç gün ile birkaç hafta devam eden ağrılar batma tarzında olmaktadır. Klipsli ETS ile yapılan sempatektomi sonrasında oluşan bu ağrılar hastanın ne hareketine ne de işine engel olacak nitelikte değildir. Aşırı koltuk altı terlemesinde yapılan klipsli ETS ile sempatektomi işlemi ile koltuk altı terlemelerinde %70-80 arasında azalma kalıcı olarak sağlanmaktadır. Diğer bölgelerde görülen aşırı terlemelere oranla koltuk altı aşırı terlemesinin klipsli ETS ile yapılan sempatektomiye yanıt oranı biraz düşüktür. Bununda sebebi koltuk altında iki çeşit ter bezlerinin bulunması ve koltuk altı ter bezlerini çalıştıran sinirlerin birçok yerden uyarılması olarak gösterilmiştir. Bazı koltuk altı aşırı terlemesi olan hastalara yapılan klipsli ETS ile sempatektomi işlemi sonrasında sağ ve sol koltukaltında farklı yanıtlar alınabilmektedir. Bu farklılıklar muhtemelen sempatik zincir ağlarının farklı olmasından kaynaklanmaktadır. Klipsli ETS ile sempatektomi işlemi uygulanacak sadece aşırı koltuk altı terlemesi olan hastalara öncelikle botox uygulamasını yaptırmasını öneririz. Bunun sonucunda istenirse klipsli ETS ile sempatektomi işlemi uygulanır. Aşırı koltuk altı terlemesi olanlarda yapılan klipsli ETS ile sempatektomi işlemi çoğu hasta %100 e yakın kurulukta sağlamaktadır. Bu hastalarda da refleks terleme bilinmesi gereken bir durumdur. Klipsli ETS ile sempatektomiden sonra koltuk altında yine istenmeyen miktarlarda terleme olursa destek terleme tedavisi verilmektedir.

koltuk altı terlemesi prof. dr. serdar han